5 tips om ’s zomers lekkerder motor te rijden

Jean-Paul van HaestregtMotorvaardigheid, Reistips, Verkeersinzicht6 Comments

Motorvaardigheid - Grind

Of het nu echt nog wat wordt met deze zomer of niet, er zijn dit seizoen altijd wel wat speciale dingen om rekening mee te houden als je met de motor op pad gaat. Hier vijf tips voor kortere en langere ritten in binnen- en buitenland.

Let op landbouwverkeer

In landelijk gebied kom je in deze periode veelvuldig landbouwmachines tegen, met name op smalle wegen. Doe zoals je (hopelijk) altijd doet: pas je snelheid aan de omstandigheden, rijd zoveel mogelijk aan de buitenkant van de bocht zodat je tegemoetkomend verkeer zo vroeg mogelijk ziet en scan altijd al ver vooruit om de ruime omgeving te verkennen op potentieel gevaarlijke situaties. Is de weg breed en komt er landbouwverkeer tegemoet, wees dan bedacht op tegenliggers die willen inhalen. Kies je plaats op de weg zorgvuldig, rijd gerust eens wat meer naar rechts zodat je zo vroeg mogelijk zichtbaar bent voor wie achter het landbouwvoertuig rijdt. Controleer ook welke uitwijkmogelijkheden je hebt als het onverhoopt tot een inhaalmanoeuvre komt.

Grind? Ontspan!

Veel secundaire wegen worden ‘s zomers van een nieuwe slijtlaag voorzien. Dit betekent dat er los grind kan liggen dat nog ingereden moet worden.

 

Motorvaardigheid - Grind op de weg

Net als bij modder op de weg is het bij los grind op de weg belangrijk om zo ontspannen mogelijk op de motor te blijven zitten (geen spanning op de armen). Voorkom ook dat je te veel tractie op je achterwiel hebt (tenzij je wil driften natuurlijk 🙂 ), dus schakel indien nodig naar een hogere versnelling. Als je rustig en gelijkmatig doorrijdt en al te grote hellingshoeken vermijdt, kun je ook je bochten prima doorkomen. En remmen is geen probleem zolang je mooi opbouwend remt.

Drink voldoende

Zorg dat je voldoende blijft drinken onderweg. Als het warm is, raak je ongemerkt snel een hoop vocht kwijt. Ben je zo verslaafd aan het rijden dat je niet graag pauzeert of lukt het je niet om dan genoeg te drinken (klotsende waterbuik), overweeg dan het gebruik van een waterzak op je rug (verkrijgbaar bij sportzaken, een bekend merk op dit gebied is bijv. Kamelbak). Via een slangetje kun je daar tijdens het rijden af en toe een slokje van nemen. Heel comfortabel en zo blijf je lekker scherp tijdens langere ritten.

Voorkom oververhitting

Krijg je het snel te warm in je motorpak, dan is een zomers doorwaaipak misschien iets voor jou. Diverse fabrikanten bieden pakken aan waarvan je wat ritsen kunt openzetten zodat je wat ventilatie hebt door de rijwind. Bij een goed pak zijn die ritsen zodanig geplaatst dat ze geen onnodig letsel opleveren bij een valpartij. Een ander handig hulpmiddel is een koelvest, dat je vult met kraanwater. Je draagt het onder je jas en het houdt je langdurig lekker koel. Ook is er onderkleding verkrijgbaar die gerieflijker is met warm weer.

Geef fietsers de ruimte (ook al maken ze niet meteen plaats voor jou)

Net als de motor is ook de fiets een geliefd vervoermiddel in de zomer. Fietsers maken lang niet altijd plaats voor je als je ze langs achter nadert. Ga er niet meteen vanuit dat dit pesterij of onwil is (al zou doofheid een rol kunnen spelen 😉 ). Fietsers hebben geen helm op zoals jij en ze hebben de wind vol op de oren. Als je geen al te luide uitlaat hebt, kan het heel goed zijn dat een fietser je pas op het laatste moment hoort. Houd hier rekening mee en voorkom dat je iemand laat schrikken (schrikken=slingeren). Rijd er met een ruime boog omheen, fietsers en vooral jonge kinderen op een fiets slingeren nogal eens, want die willen natuurlijk die motor zien die eraan komt. Ga niet te dicht achter fietsers rijden om jezelf te laten horen en gebruik de claxon uitsluitend bij dreigend gevaar. Voor dit soort gevallen kun je ook een fietsbel monteren. Effectief en totaal niet agressief (anders dan een claxon).

6 Comments on “5 tips om ’s zomers lekkerder motor te rijden”

  1. Woensdag 3 mei 2017 was het zover, vertrek naar Krautscheid in de Eifel Duitsland, waar wij onze ontmoeting zullen hebben met JP (Jean-Paul). De ontvangst was meer dan hartelijk en wat een rust straalt hij uit. Mezelf kennende was ik wat sceptisch of hij wel de juiste persoon zou zijn die mijn angst weg zou kunnen nemen. Nou ik kan je dit zeggen: “Dat is gelukt”!!!

    Hoewel Marlon, mijn man, enorm veel ervaring heeft dus een goede motorrijder is, bijna perfect, was het voor hem net zo goed leerzaam. JP heeft daar goed op geanticipeerd. Hij heeft bij hem wat puntjes bijgeschaafd. Ook Kees was van de partij, waarvan wij ons afvroegen: ‘wat valt er voor jou nog te leren als ex motorinstructeur’? Het bleek dat Kees onzeker was in het kunnen van zijn motor. Bijvoorbeeld de steps op de grond krijgen, dat lukte JP waardoor Kees een enorme Smile op zijn gezicht kreeg.

    Donderdag 4 mei 2017, na een heerlijk ontbijt was het tijd voor wat theorie. Enigszins wat zenuwachtig nam ik plaats. Ik dacht wat valt er theoretisch nou te leren, ik wil het zien! Dat gebeurde ook, door een aantal films te tonen, liet JP ons inzien hoe het vooral niet moet maar zeker ook hoe het anders kan. Vooral naar de lijnen kijken en de omgeving waarnemen. Nou dat werd al lastig voor mij maar ik snapte het wel, het is inderdaad zo dat waar je naar kijkt je daar naartoe rijdt. In de praktijk werd het mij duidelijk.

    Oké we gaan! Na een kort ritje met wat simpele bochten, nou ja simpel, voor mij een enorme uitdaging, vervolgden wij onze rit naar een bushalte. Daar hebben wij korte ‘haarspeld’ bochten geoefend. Eerst bij JP achterop om het gevoel te krijgen van het afkanten van de bochten, zeg maar korte draai/bocht maken. Dat lukte, ik kreeg er schik in. De adviezen die JP gaf werkte zeer positief op mij. In het begin nog wat stuntelig/onzeker maar gaande weg de oefening kreeg ik er meer feeling voor. Het op je step duwen en de knieën tegen de tank lukte niet echt. Ik dacht dat komt nog wel.

    Na de oefening vertrokken wij voor het echie. Onderweg hoorde je: “klaar maken voor de bocht, kijk naar de lijnen en gas erop”. Dat hielp en dat kwam mede door de positieve benadering van JP. Op de een of andere manier werd je daar rustig van en nam ik de bocht ook zoals het hoort. Natuurlijk ging het nog niet helemaal perfect maar dat corrigeerde JP door te zeggen: “je weet wat je fout deed en bij de volgende bocht doe je dat niet meer” en dat klopte als een zwerende vinger. Heel gek om dat te ervaren.

    Tussendoor werd er ook geëvalueerd. Door de positiviteit van JP maar ook van Marlon, die wel degelijk een andere Gonda op de motor zag zitten, groeide mijn zelfvertrouwen. Zelfs steentjes of plaksels zijn geen obstakels meer voor mij, kijken wat jouw lijn is en blijven volgen, dat helpt. Voor mij is het in ieder geval geen issue meer. De tips en trucs die JP aangaf maakte het opeens een stuk makkelijker. Natuurlijk moet je snel kunnen schakelen met wat je ziet en waar dan voor jou de juiste lijn ligt maar dat gaat bijna vanzelf. Na een lange dag zat de eerste training erop. Moe maar voldaan nuttigen wij een heerlijke maaltijd in het hotel en maken wij ons klaar voor een goede nachtrust zodat wij uitgerust kunnen beginnen aan de volgende training.

    Vrijdag 5 mei 2017 zijn wij vroeg gestart (09.00 uur). Gisteren waarschuwde JP ons nog dat wij rustig aan moesten beginnen en niet direct van kiet moesten gaan anders zou het wel eens tegen kunnen vallen van wat jouw verwachtingen zijn. Zo gezegd zo gedaan, alleen had Marlon opeens een terugval ?!?. Waar dat aan gelegen heeft weten wij niet, je kan wel eens een Off Day hebben niet waar? Ik had het enorm naar mijn zin, het viel mij op dat JP niet meer zoveel aanwijzingen gaf. Later bleek dus dat dat helemaal niet nodig was omdat het allemaal goed ging. Hij was ook verbaasd over mij dat ik het zo goed deed. “Ik zie een stijgende lijn”, zei JP en dat deed mij heel goed. Het was een heerlijke dag en eerlijk gezegd een beetje kort. Normaal gesproken op de laatste trainingsdag rijd je door naar huis, in ons geval hadden wij een extra nacht bijgeboekt en wilde Kees nog even mee terug naar het hotel om zijn spullen op te halen. Dat was natuurlijk prima.
    Deze bochten training, aangeboden door JP, is zeker een aanrader voor iedereen die twijfelt over zijn/haar kunnen in het nemen van de bochten (je bent nooit te oud om te leren (ik ben 48 jaar)). Ik kan het iedereen aanraden die twijfelt over zijn kunnen in de bochten of gewoon voor het lekker rijden in de bergen.

    Ook wil ik een compliment plaatsen voor JP voor het kiezen van de accommodatie ‘Islekhöhe’. Daniëla en Andreas zijn ontzettend gastvrij en de hotelkamers zijn super schoon. Het eten is verrukkelijk, dat bereid wordt door moeders en vader helpt in de bar. Alles bij elkaar echt super!

    Hierbij mijn dank JP dat jij, door jouw enorme enthousiasme en vertrouwen in mij, mijn angst voor het nemen van de bochten hebt weggenomen. Het plezier in het motorrijden (9 jaar) is hierdoor alleen maar toegenomen. Geen gekibbel meer met mijn man maar meer plezier in het motorrijden en dank ik mijn man voor het aanmoedigen om deze training te doen. Het was super leerzaam en bovenal erg gezellig.

    Dankjewel en tot een volgende training :-).
    Gonda de Maat

  2. Helemaal mee eens dat het belangrijk is om onderweg voldoende te drinken. Ik hou van motorrijden, maar mijn oude motor staat ergens in de garage omdat hij kapot is. Zodra ik er genoeg geld voor heb, koop ik een nieuw motor en ga op een lange leuke reis.

  3. Afgelopen seizoen de Eifeltraining gevolgd bij J-P. Voorafgaand een beetje naar info en reviews gezocht. Zonder uitzondering alleen maar positieve berichten. In eerste instantie dachten wij dat de reviews te positief waren en wellicht ingekleurd. Na de training gevolgd te hebben kunnen wij niet anders dan de positieve reviews bevestigen en onderschrijven.

    Wij hebben J-P mogen meemaken als een aimabel, humorvol, eerlijk en kundig man. Voor ons was het de eerste maal dat wij een dergelijke training hebben gevolgd en in die zin dus absolute beginners. J-P bezit het vermogen alles op een rustige manier zo over te brengen dat je het begrijpt. Hij weet je ook het vertrouwen (door het met argumenten en feiten te onderbouwen) te geven dat je het lesmateriaal snel kan oppikken. Mooi om te zien bijvoorbeeld dat hij liet zien wat er mogelijk is met een motor op een parkeerplaats. Met gebruik van de achterrem laveerde hij tussen smalle bushokjes/wachtruimtes en doorgangen met de mantra ” motor trekkend houden”. Voor ons was het ook wennen dat de snelheidslimiet in de Eifel gewoon 100 is. J-P leerde ons de wegen te herkennen dmv kleurherkenning, de bochten lezen, kijken, afremmen op de motor, later opschakelen en de gewenste rijlijnen te volgen. Dit alles door middel van communicatie met oortjes, waarin hij waar nodig was feedback en tips gaf. Dit alles met humor en op een prettige manier. Hotel in Islekhohe was prima. Mooie kamer. Lekker gegeten met J-P en in de avond video opnames bekijken om de eigen verbeterpunten aan te halen.

    De volgende dag in de stromende regen verder gegaan. Wij hebben dit als een mooie dag ervaren ondanks (wellicht dankzij) de stromende regen. Gaandeweg ging het vlot en veiliger rijden ons beter af. Met het geleerde in ons achterhoofd ging de snelheid omhoog. Daar waar wij de eerste dag rond de 60 a 70 km per uur reden kwamen wij de tweede dag een stukje dichterbij de 100 km limiet.

    J-P, je bent een topper en kunnen een ieder, ongeacht het niveau, deze trainingen aanraden. Wij hopen komend seizoen nog een Eifel of motorbeheersingtraining te kunnen volgen bij je.

  4. Ik heb ook gemerkt dat je veel vocht verliest wanneer je een dik motorpak draagt in de zomer. Genoeg water bij je hebben is een must! Ook is het fijn om af en toe even te stoppen zodat je kan bijkomen in de schaduw. Zo blijf je alert tijdens je rit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.